Gode råd om Triathlon og Ironman
Hvad koster det at dyrke triathlon?

Når man starter ud med triathlon er der en del opstartsomkostninger til det udstyr, man nødvendigvis skal bruge. Hvor mange penge man skal bruge eller ønsker at bruge er dog meget individuelt og afhænger blandet andet af, om du f.eks. allerede har en cykel eller våddragt og hvor dyrt udstyr, du ønsker at investere i – for du kan købe dig fattig i udstyr.

Men her har du et overslag over, hvad jeg har brugt på sporten de første 10 måneder. Mit udgangspunkt var, at jeg havde en god og ny racercykel men ellers var jeg på stort set på bar bund. Med hensyn til udstyr var min plan, at jeg ikke ville købe det dyreste, men heller ikke det billigste og at jeg ville investere i det nødvendige, f.eks. massage og behandling, for at kunne gennemføre min Ironman.

Man kan sige, at jeg gik all-in på et rimeligt niveau.

Stævner

Den allerførste udgift til tri var tilmeldingen til Copenhagen Ironman. Prisen inkl. gebyr og licens løb op i små 4.500 kr. – altså prisen på en lille ferie! Senere kom også deltagelse i Ironman 70.3 (½ Ironman) i Helsingør til kr. 2.100 og den olympiske distance i Herlev (mit første stævne) til kr. 700. Så i alt kr. 7.300 på stævner!

Hometrainer

Desværre er vejret i Danmark ikke til udendørs cykling på racer- eller tricykel hele året. Så det første udstyr jeg købte var en hometrainer, så jeg kan sidde og cykle indenfor om vinteren. Jeg købte en Tacx Vortex Smart T2180 hometrainer på den tyske hjemmeside Bike24.de, hvor den var billigst. Den har de fleste funktioner, som watt-måling, og er nem at sætte cyklen op i. Prisen var 3.000 kr.

Bike-fit

Det er vigtigt, at man sidder rigtigt på cyklen og på trods af, at jeg selv havde indstillet min racer efter alle kunstens regler, begyndte jeg at få nogle problemer efter 2-3 måneder på hometraineren. Mit venstre lår og venstre side af ryggen strammede voldsomt op, når jeg cyklede. Det betød ikke så meget på cyklen, men gik ud over mit løb, hvor jeg til sidst måtte holde pause.

Jeg tænkte, at løsningen måtte være et bike-fit kombineret med massage/behandling. Jeg fik foretaget et bike-fit hos Copenhagen Bike Fit, der bare var gennemført professionelt. Jeg fik både en ny frempind, ny sadel og så nogle ekstra spacere under min ene cykelsko, da jeg trådte hårdere med venstre ben end med højre. Mine problemer forsvandt næsten med det samme. Så de 2.000 kr. til dette bike-fit var godt givet ud.

Jeg fik faktisk foretaget endnu et bike-fit lidt senere i forløbet, nemlig inden mit indkøb af en rigtig tri-cykel. Her blev min optimale position målt på en såkaldt Müve Bike, der efterfølgende kan bruges til at finde den mest passende cykel på markedet. Altså du får en cykel, der passer til dig i stedet for at du skal tilpasses cyklen. Dette bike-fit kostede 1.700 kr.

Tri-cykel

Skal du investere i en tri-cykel eller kan du nøjes med bøjler på din racercykel? Jeg valgte, at investere i en tri-cykel. Det har flere fordele. Din aerodynamik bliver betydeligt bedre og du bruger derfor færre kræfter på at komme fremad. Desuden åbner du mere op i hoften, så du ikke bruger dine ”løbemuskler” så meget. Men selvfølgelig kan du bruge en almindelig racer – det bliver bare hårdere. Og lad mig så lige slutte; jeg er ikke superhurtig på cyklen, men jeg er aldrig blevet overhalet af en racer, hvorimod jeg selv har overhalet en del…

På baggrund af mit bike-fit valgt jeg en Felt B12 som med diverse udstyr (sadel, væskesystem, holdere m.m.) stod i 24.500 kr.

Cykel udstyr

Jeg har løbende købt forskelligt udstyr og tilbehør til cyklerne. F.eks. frempind og ny sadel til raceren, slanger, nye dæk, co2 pumpe, punkteringsskum og meget andet. I alt ca. 6.000 kr.

Svømning

Jeg har haft flere forskellige udgifter til svømning. Dels har jeg betalt for undervisning, ca. 2.000 kr. og adgangen til svømmehallen på andre dage også har kostet mig 2.000 kr. Så har jeg investeret i svømmebriller, svømmetights, neopren svømmebuks, ørepropper, små håndplader og pull buoy. Det har kostet 1.000 kr.

Den største svømmeudgift er dog til en god våddragt. Her har jeg valgt en af god mellemkvalitet. Prisen inkl. neopren fødder og en svømmepose var 3.300 kr.

Løb

Løbeudstyr har været billigt, da jeg har haft det meste fra starten af. Jeg har dog købt et par nye løbesko på udsalg, som jeg fik for kun 500 kr. og så et nummerbælte til 100 kr.

Tri-dragt

En tri-dragt er en heldragt, der anvendes inden under våddragten under svømning og efterfølgende til både cykling og løb. Med en sådan dragt skal du altså ikke skifte tøj undervejs. Jeg valgte en Fusion til 600 kr.

Massage og behandling

Jeg har tidligere haft lidt tendens til skader, især muskelskader. Så jeg valgte fra start af at bruge massage lidt forebyggende men især, når jeg havde lidt skavanker. I forbindelse med min ”cykelskade” i januar/februar gik jeg også til en osteopat. Jeg tror pengene på ca. 6.000 kr. er givet godt ud. Jeg har dog stadig nogle massageklip tilbage.

Coaching

Jeg har fra start af valgt at have tilknyttet en coach til min træning. Han har både lavet træningsprogrammet, rådgivet mig, lagt løbsstrategi og holdt humøret oppe, når det var nødvendigt. Prisen er 750 kr. om måneden, så det løber op i 7.500 kr. for hele forløbet.

Energi

Jeg er selv overrasket over beløbet til energibarer, geler, proteinbarer og andre energiprodukter. Jeg har brugt 1.700 kr. på alt det sukkerstads (og så er regningen til tandlægen ikke med :-)), men det er nødvendigt at træne i energiindtag inden de store stævner, så du ved, hvor meget du skal indtage og ikke mindst hvilke produkter, du kan tåle.

Total

I alt har jeg således brugt små 70.000 kr. på 10 måneder. En del af udstyret er dog engangsinvesteringer, der ikke nødvendigvis skal foretages fremover. Ser vi på den rene ”drift” er det ca. 26.500 kr. eller 2.600 kr. om måneden. Og det skal du nok regne med.

Flere investeringer

Det er da også muligt at investere i mere udstyr! Lige nu overvejer jeg f.eks. en wattmåler til cyklen og måske også nye carbon-hjul til tri-cyklen. Og så bliver det jo lige pludseligt smådyrt igen…

Svar

Din email adresse offentliggøres ikke. Felter mærket med * skal udfyldes.

Manden bag

Jeg hedder Jan Olsen og dyrker triathlon på ren motionsbasis. Jeg har kun være i gang i et lille år, men er blevet vild med tri og træningen og har da også gennemført en ½ og en hel Ironman.

Da jeg startede havde jeg mange spørgsmål – det har jeg stadig – så jeg forsøger at give nogle af mine erfaringer og råd videre til dig, som måske også er ny i sporten eller som overvejer at starte. Det er i hvert fald hovedideen med bloggen.